Schieten voor blinden en slechtzienden.

Om goed te kunnen schieten moet je scherp kunnen zien. Je moet door richtmiddelen kijken om op 10 of 12 meter of nog verder een doel te kunnen raken. Maar wat nu als je een visuele beperking hebt. Kun je dan niet schieten?
Het antwoord is; Ja, je kunt wel schieten met een visuele beperking. Net zo goed als iemand die “normaal” ziet. Om het doel te raken heb je een aantal “kleine” aanpassingen nodig.
Heel kort samen gevat heb je de volgende dingen nodig:
-Lamp
-Telescoopvizier met elektronische aanpassing
-Versterker met een koptelefoon.

De lamp
De lamp heb je nodig om de roos, die zich op 10 m afstand bevindt goed te verlichten.
Wij gebruiken hiervoor een toneelspotje , De lamp zelf is een halogeen lamp van 50 watt en een bundel van 10 graden. De lamp wordt ongeveer op 30 cm van de roos geplaatst zodat hij de 10 uitlicht.

Het telescoopvizier
Het telescoopvizier wordt aan de achterkant uitgerust met elektronica. Het belangrijkste deel hiervan is de lichtgevoelige cel. Deze cel vangt het weerkaatste licht van de lamp op en zet dit om in een signaal. Dit signaal wordt doorgestuurd naar het versterkertje. Het vizier wordt op het wapen gemonteerd. De standaard richtmiddelen worden verwijderd daar de kijker hier hinder van ondervindt.

Versterker en koptelefoon
De versterker is een klein kastje van circa 15 x 15 x 8 cm. Deze versterker zet het signaal van het telescoopvizier om in een geluidstoon. Deze toon hoor je via de koptelefoon.

Het richten
Het richten gaat als volgt. Je schoudert het geweer net als een “normale” schutter.
Echter je kijkt niet door de richtmiddelen naar de roos maar je luistert naar het geluid.
Je hoort een pieptoon via de koptelefoon. Dan is het daarna eigenlijk simpel.
Hoe hoger de toon wordt des te dichter kom je bij de roos. Dan nog even het geweer stil houden en de trekker overhalen en daar is de gewenste 10!

Voor meer informatie: info@svmartini.nl
S.S.V. Martini is KNSA
gecertificeerd
met 1 kroon.
schietvereniging martini groningen, schietsport groningen, schietvereniging groningen, sv martini, competitie schieten, klein kaliber, groot kaliber, pistool schieten, geweer schieten, gehandicapten schietsport, uithuizen, ssg, knsa, nebas, leren schieten, jeugd. ACLO, luchtpistool, lucht pistool, schietbanen groningen,
Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie
European
Shooting
Confederation
International Shooting
Sport Federation

Intershoot
Den Haag

Martien Hendriks

visueel beperkt, sportschutter en
KNSA basistrainer.

Nederlands Kampioen 2015
Nederlands Kampioen 2016
Nederlands Kampioen 2017
Nederlands Kampioen 2019
Nederlands Kampioen 2021
Nederlands Kampioen 2022
Nederlands Kampioen 2023

Halve Marathon van Haren (21.1 km)
10 maart 2018. 2:20.12 uur.